Odpovědnost k životnímu prostředí

Dlouhodobým cílem České pošty je snižování dopadů naší činnosti na životní prostředí. Aktivně se věnujeme snižování uhlíkové stopy, rozvoji elektromobility, odpadovému hospodářství či hospodaření s energií.

 

 

Jaká je naše uhlíková stopa?

Výpočet emisí skleníkových plynů byl proveden v souladu s GHG Protokolem na základě přepočtu množství jednotlivých dat spojených s aktivitami, které mají vliv na uhlíkovou stopu pomoci jejich potenciálů pro globální oteplování (GWP). Tento parametr je běžně nazýván také emisním faktorem. Veškerá tato data byla poté převedena na ekvivalent oxidu uhličitého vykazovaného v tunách (tCO2e).

Celkové emise nezávislé na jakýchkoli transakcích se skleníkovými plyny, jako jsou prodeje, nákupy, převody nebo úschova povolenek

2023

CELKEM

(tCO2e)

2023

Emisní intenzita

(tCO2e/počet zaměstnanců)

Scope 1

23 059

1,10

Scope 2*

64 537

3,09

Scope 3

75 357

3,61

Celkové emise

162 953

7,80

* Pro výpočty emisí ve Scope 2 byla použita metoda založená na trhu. 

I v roce 2023 byl hlavním zdrojem emisí emise spojené s provozem budov, a to jak vlastněných, tak pronajímaných. Provoz vlastních budov (Scope 1 a 2) reprezentoval zhruba 54 % veškerých emisí s tím, že zhruba 25 % celkových emisí tvořily emise spojené s nákupem elektřiny ve Scope 2. V případě započtení i emisí spojených s provozem budov ze Scope 3 by se tak podíl vyšplhal na necelých 77 % veškerých emisí.

Druhým nejvýraznějším zdrojem emisí je vozový park společnosti. V součtu vlastních a pronajatých vozidel tvořily tyto emise skoro 21 % s tím, že mírně větší část (11 % celkových emisí) náležela pronajatým vozidlům.

V porovnání se základním rokem 2020 došlo k největšímu nárůstu emisí ve Scope 3 - zhruba o 24 %. Polovina tohoto nárůstu je způsobena zvýšeným využíváním nákladní dopravy dodatečně k vlakům používaným v roce 2020. Druhá polovina je způsobena kombinací nového emisního faktoru WTT (emise spojené s výrobou spalovaných paliv), T&D (emise spojené se ztrátami a přenosem) a celkovým nárůstem emisí souvisejících s používáním paliv.

Scope 2 se oproti základnímu roku zvýšil o 17 %. To je způsobeno především nárůstem emisí z nakoupeného tepla. Přestože spotřeba elektřiny klesla o 17 %, spotřeba tepla se zvýšila o 27 %, což způsobilo zvýšení emisí o 33 %.

Oproti tomu se Scope 1 snížil o 29 %, což je způsobeno především poklesem vlastního vozového parku.
 
V porovnání s předchozím rokem 2022 činil nárůst Scope 3 necelé 1 %. Emise Scope 1 klesly o necelých 7 %, což odpovídalo v rámci poklesu uhlíkové stopy za vlastní vozový park o 10 %. Emise Scope 2 také mírně klesly o 1,4 %. Přestože emise za teplo narostly o 23 %, emise za elektřinu klesly o 12 %, což způsobilo celkový pokles v emisích za Scope 2.

 

Celkové emise nezávislé na jakýchkoli transakcích se skleníkovými plyny, jako jsou prodeje, nákupy, převody nebo úschova povolenek

2020

(tCO2e)

2021

(tCO2e)

2022

(tCO2e)

2023

(tCO2e)

Scope 1

32 621

32 853

24 739

23 059

Scope 2*

55 214

58 930

65 454

64 537

Scope 3

60 674

68 156

74 872

75 357

Celkové emise

148 509

159 939

165 065

162 953

* Pro výpočty emisí ve Scope 2 byla použita metoda založená na trhu.

Náš energetický management

Česká pošta má od roku 2018 zavedený a certifikovaný „Systém managementu hospodaření s energií“ dle normy ČSN EN ISO 50001:2019. Tento systém v roce 2022 prošel úspěšně dozorovým auditem. Systém managementu hospodaření s energií je ideálním nástrojem k dosažení systematického zlepšování energetické hospodárnosti, zvyšování energetické účinnosti, zlepšování životního prostředí i k ověření plnění právních požadavků organizace v oblasti hospodaření s energií.

Naše pravidla pro hospodaření s energií:

  • hospodařit tak, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám
  • sledovat spotřeby energií a zjišťovat příčiny nežádoucí spotřeby
  • udržovat svá odběrná zařízení ve stavu, který odpovídá právním předpisům a technickým normám
  • odebírat energie pouze na základě uzavřených smluv na skutečné potřeby provozoven
  • využíváme a zavádíme nové technologie šetrnější k životnímu prostředí a s menší spotřebou energie

 

Jakou máme spotřebu?

 

Spotřeba elektrické energie

2021

2022

2023

60 842 MWh

55 966 MWh

49 900 MWh

 

Nákup zelené energie

2021

2022

2023

4,20%

6,75%

6, 75%

 

Spotřeba tepla

2021

2022

2023

62 104 MWh

58 268 MWh

55 020 MWh

 

Spotřeba plynu

2021

2022

2023

80 155 MWh

65 710 MWh

59 813 MWh

 

Spotřeba vody  

2021

2022

2023

11 626 tis. Kč

12 571 tis. Kč

12 270 tis. Kč

Spotřeba vody není centrálně evidována v technický jednotkách, proto jsou v tabulce uvedeny pouze celkové náklady na vodné.

 

EPC projekty

Česká pošta jako udržitelná firma se zaměřuje na ochranu životního prostředí, a to i v rámci úspory energií. Jednou z možností, které využíváme k úspoře energií jsou projekty EPC zaměřené na snížení energetické náročnosti budov. I v roce 2023 jsme pokračovali v nezbytných krocích vedoucích k realizaci EPC projektu týkajícího se hloubkové modernizace depa a sběrného přepravního uzlu v pražských Malešicích. Byla vypsána veřejná zakázka, došlo k podání prvních předběžných nabídek a poté byly společnosti vyzvány k úpravě předběžných nabídek a ke konci roku k podání konečných nabídek na realizaci projektu. Další plánovaný EPC projekt týkající se areálů v Ústí nad Labem a v Českých Budějovicích byl v polovině roku 2023 pozastaven.
 

Čím jezdíme?

Česká pošta měla v roce 2023 ve své flotile celkem 5 622 aut různých typů. V loňském roce najela dohromady 118 608 470 kilometrů. Celkem 92 % našeho vozového parku patří do emisní normy EURO6. Česká pošta se v rámci snižování uhlíkové stopy zaměřuje také na elektromobilitu. V roce 2023 bylo ve flotile 16 elektroaut a 20 dobíjecích stanic. 

V roce 2023 byla zahájena veřejná zakázka na pořízení 120 ks elektrovozidel kat. M1 a 130 ks elektrovozidel kat. N1, a to včetně 80 ks dobíjecích stanic. V rámci logistiky mají naši doručovatelé také k dispozici 102 elektrokol a 470 jízdních kol.

 

Rozdělení vozového parku podle typů aut

KATEGORIE VOZIDLA

POČET

% VOZIDEL

M1 - Osobní vozidlo 1 508 26,82%
N1 - Dodávkové vozidlo 3 887 69,14%
N2 - Nákladní vozidlo 99 1,76%
N3 - Nákladní vozidlo 104 1,85%
O2 - Návěs/Přívěs 4 0,07%
O2 - Návěs/Přívěs 14 0,25%
T2 - Traktor 6 0,11%
CELKEM 5 622 100,00%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stáří vozového parku

KATEGORIE VOZIDLA

POČET

Ø STÁŘÍ VOZIDEL

M1 - Osobní vozidlo 1 508 3
N1 - Dodávkové vozidlo 3 887 2
N2 - Nákladní vozidlo 99 8
N3 - Nákladní vozidlo 104 7
O2 - Návěs/Přívěs 4 21
O2 - Návěs/Přívěs 14 7
T2 - Traktor 6 35
CELKEM 5 622  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdělení vozového parku dle emisních norem

KATEGORIE VOZIDLA

POČET

% VOZIDEL

BEZ NORMY 36 0,64 %
EURO0 3 0,05 %
EURO1 3 0.05 %
EURO2 2 0,04 %
EURO3 10 0,18 %
EURO4 193 3,43 %
EURO5 182 3,24 %
EURO6 5 193 92,37 %
CELKOVÝ SOUČET 5 622 100,00 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdělení vozového parku dle pohonných hmot

DRUH PHM

POČET

% VOZIDEL

Bez paliva*) 18 0,32 %
CNG 55 0,98 %
Elektřina 16 0,28 %
Nafta 4 561 81,13 %
Natural 95 972 17,29 %
CELKEM 5 622 100,00 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Návěs/přívěs proto bez paliva. 

 

Jak nakládáme s odpady?

V rámci ochrany životního prostředí se Česká pošta snaží o co nejhospodárnější nakládání s odpady. Pro roky 2021–2024 uzavřela Česká pošta Smlouvy o poskytování služeb v odpadovém hospodářství pro všech sedm Regionů. Z důvodu výpovědí ze smluv bylo nutno vypsat novou veřejnou zakázku pro provozovny Severní Čechy, Východní Čechy, Jižní Moravu a Severní Moravu a uzavřít nové Smlouvy o poskytování služeb v odpadovém hospodářství do konce roku 2023. V rámci splnění ohlašovací povinnosti za rok 2023 bylo prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností na úseku životního prostředí podáno 2 361 Hlášení o produkci a nakládání s odpady, čímž byla splněna zákonná povinnost.

 

2021

2022

2023

Odvoz odpadů

24 085 705 Kč

23 388 441 Kč

24 552 790 Kč

                z toho likvidace odpadu z obalů *

526 595 Kč

222 951 Kč

256 675 Kč

Ekologická likvidace **

453 737 Kč

567 346 Kč

289 047 Kč

 

 

 

 

Množství odpadů v tunách z toho:

7 441

6 733

6 292

Směsný komunální odpad

3 642

3 459

3 275

Papírové a lepenkové obaly

1 545

1 098

1 054

Papír a lepenka

1 328

1 257

1 178

Objemný odpad

   453

   394

404

Plastové obaly

   211

   156

198

Železo a ocel

      65

     84

53

Zaolejovaná voda z odlučovačů oleje **

      61

     53  

0

Směsi odpadů z lapáku písku **

      54

     93

30

Kaly z odlučovačů oleje **

      19

     27  

10

* z obalů, které ČP uvádí na trh

** Likvidace nebezpečných odpadů

Celkové zvýšení nákladů na odvoz odpadů bylo způsobeno zejména zvýšením zákonného poplatku za uložení Směsného komunálního odpadu na skládku a zvýšením cen u přesoutěžených provozoven. Zvýšení nákladů na likvidaci odpadu z obalů bylo způsobeno zejména zvýšením cen ze strany EKO-KOM, a.s. Snížení nákladů na ekologickou likvidaci bylo způsobeno nižší produkci nebezpečných odpadů. 

Sběr papíru, plastů a skartace

Surovina Množství 2022 (tuny) Množství 2023 (tuny)

Sběr papíru

1 083,9

967,7

Sběr plastů

90,3

102,2

Řízený a neřízený skart papíru

1 214

1 075,4

Recyklace, zpětný odběr 

V oblasti zpětného odběru elektrozařízení spolupracujeme zejména s fy. REMA a.s. a STEELMET, s.r.o.

 

2022

2023

Zpětný odběr elektrozařízení v roce fy. STEELMET

70,260 t

55,380 t