Odpovědnost k životnímu prostředí
Dlouhodobým cílem České pošty je snižování dopadů naší činnosti na životní prostředí. Aktivně se věnujeme snižování uhlíkové stopy, rozvoji elektromobility, odpadovému hospodářství či hospodaření s energií.
Jaká je naše uhlíková stopa?
Výpočet emisí skleníkových plynů byl proveden v souladu s GHG Protokolem na základě přepočtu množství jednotlivých dat spojených s aktivitami, které mají vliv na uhlíkovou stopu pomoci jejich potenciálů pro globální oteplování (GWP). Tento parametr je běžně nazýván také emisním faktorem. Veškerá tato data byla poté převedena na ekvivalent oxidu uhličitého vykazovaného v tunách (tCO2e).
Celkové emise nezávislé na jakýchkoli transakcích se skleníkovými plyny, jako jsou prodeje, nákupy, převody nebo úschova povolenek | 2023 CELKEM (tCO2e) | 2023 Emisní intenzita (tCO2e/počet zaměstnanců) |
---|---|---|
Scope 1 | 23 059 | 1,10 |
Scope 2* | 64 537 | 3,09 |
Scope 3 | 75 357 | 3,61 |
Celkové emise | 162 953 | 7,80 |
* Pro výpočty emisí ve Scope 2 byla použita metoda založená na trhu.
I v roce 2023 byl hlavním zdrojem emisí emise spojené s provozem budov, a to jak vlastněných, tak pronajímaných. Provoz vlastních budov (Scope 1 a 2) reprezentoval zhruba 54 % veškerých emisí s tím, že zhruba 25 % celkových emisí tvořily emise spojené s nákupem elektřiny ve Scope 2. V případě započtení i emisí spojených s provozem budov ze Scope 3 by se tak podíl vyšplhal na necelých 77 % veškerých emisí.
Druhým nejvýraznějším zdrojem emisí je vozový park společnosti. V součtu vlastních a pronajatých vozidel tvořily tyto emise skoro 21 % s tím, že mírně větší část (11 % celkových emisí) náležela pronajatým vozidlům.
V porovnání se základním rokem 2020 došlo k největšímu nárůstu emisí ve Scope 3 - zhruba o 24 %. Polovina tohoto nárůstu je způsobena zvýšeným využíváním nákladní dopravy dodatečně k vlakům používaným v roce 2020. Druhá polovina je způsobena kombinací nového emisního faktoru WTT (emise spojené s výrobou spalovaných paliv), T&D (emise spojené se ztrátami a přenosem) a celkovým nárůstem emisí souvisejících s používáním paliv.
Scope 2 se oproti základnímu roku zvýšil o 17 %. To je způsobeno především nárůstem emisí z nakoupeného tepla. Přestože spotřeba elektřiny klesla o 17 %, spotřeba tepla se zvýšila o 27 %, což způsobilo zvýšení emisí o 33 %.
Oproti tomu se Scope 1 snížil o 29 %, což je způsobeno především poklesem vlastního vozového parku.
V porovnání s předchozím rokem 2022 činil nárůst Scope 3 necelé 1 %. Emise Scope 1 klesly o necelých 7 %, což odpovídalo v rámci poklesu uhlíkové stopy za vlastní vozový park o 10 %. Emise Scope 2 také mírně klesly o 1,4 %. Přestože emise za teplo narostly o 23 %, emise za elektřinu klesly o 12 %, což způsobilo celkový pokles v emisích za Scope 2.
Celkové emise nezávislé na jakýchkoli transakcích se skleníkovými plyny, jako jsou prodeje, nákupy, převody nebo úschova povolenek | 2020 (tCO2e) | 2021 (tCO2e) | 2022 (tCO2e) | 2023 (tCO2e) |
---|---|---|---|---|
Scope 1 | 32 621 | 32 853 | 24 739 | 23 059 |
Scope 2* | 55 214 | 58 930 | 65 454 | 64 537 |
Scope 3 | 60 674 | 68 156 | 74 872 | 75 357 |
Celkové emise | 148 509 | 159 939 | 165 065 | 162 953 |
* Pro výpočty emisí ve Scope 2 byla použita metoda založená na trhu.
Náš energetický management
Česká pošta má od roku 2018 zavedený a certifikovaný „Systém managementu hospodaření s energií“ dle normy ČSN EN ISO 50001:2019. Tento systém v roce 2022 prošel úspěšně dozorovým auditem. Systém managementu hospodaření s energií je ideálním nástrojem k dosažení systematického zlepšování energetické hospodárnosti, zvyšování energetické účinnosti, zlepšování životního prostředí i k ověření plnění právních požadavků organizace v oblasti hospodaření s energií.
Naše pravidla pro hospodaření s energií:
- hospodařit tak, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám
- sledovat spotřeby energií a zjišťovat příčiny nežádoucí spotřeby
- udržovat svá odběrná zařízení ve stavu, který odpovídá právním předpisům a technickým normám
- odebírat energie pouze na základě uzavřených smluv na skutečné potřeby provozoven
- využíváme a zavádíme nové technologie šetrnější k životnímu prostředí a s menší spotřebou energie
Jakou máme spotřebu?
Spotřeba elektrické energie
2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|
60 842 MWh | 55 966 MWh | 49 900 MWh |
Nákup zelené energie
2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|
4,20% | 6,75% | 6, 75% |
Spotřeba tepla
2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|
62 104 MWh | 58 268 MWh | 55 020 MWh |
Spotřeba plynu
2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|
80 155 MWh | 65 710 MWh | 59 813 MWh |
Spotřeba vody
2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|
11 626 tis. Kč | 12 571 tis. Kč | 12 270 tis. Kč |
EPC projekty
Česká pošta jako udržitelná firma se zaměřuje na ochranu životního prostředí, a to i v rámci úspory energií. Jednou z možností, které využíváme k úspoře energií jsou projekty EPC zaměřené na snížení energetické náročnosti budov. I v roce 2023 jsme pokračovali v nezbytných krocích vedoucích k realizaci EPC projektu týkajícího se hloubkové modernizace depa a sběrného přepravního uzlu v pražských Malešicích. Byla vypsána veřejná zakázka, došlo k podání prvních předběžných nabídek a poté byly společnosti vyzvány k úpravě předběžných nabídek a ke konci roku k podání konečných nabídek na realizaci projektu. Další plánovaný EPC projekt týkající se areálů v Ústí nad Labem a v Českých Budějovicích byl v polovině roku 2023 pozastaven.
Čím jezdíme?
Česká pošta měla v roce 2023 ve své flotile celkem 5 622 aut různých typů. V loňském roce najela dohromady 118 608 470 kilometrů. Celkem 92 % našeho vozového parku patří do emisní normy EURO6. Česká pošta se v rámci snižování uhlíkové stopy zaměřuje také na elektromobilitu. V roce 2023 bylo ve flotile 16 elektroaut a 20 dobíjecích stanic.
V roce 2023 byla zahájena veřejná zakázka na pořízení 120 ks elektrovozidel kat. M1 a 130 ks elektrovozidel kat. N1, a to včetně 80 ks dobíjecích stanic. V rámci logistiky mají naši doručovatelé také k dispozici 102 elektrokol a 470 jízdních kol.
Rozdělení vozového parku podle typů aut
KATEGORIE VOZIDLA | POČET | % VOZIDEL |
---|---|---|
M1 - Osobní vozidlo | 1 508 | 26,82% |
N1 - Dodávkové vozidlo | 3 887 | 69,14% |
N2 - Nákladní vozidlo | 99 | 1,76% |
N3 - Nákladní vozidlo | 104 | 1,85% |
O2 - Návěs/Přívěs | 4 | 0,07% |
O2 - Návěs/Přívěs | 14 | 0,25% |
T2 - Traktor | 6 | 0,11% |
CELKEM | 5 622 | 100,00% |
Stáří vozového parku
KATEGORIE VOZIDLA | POČET | Ø STÁŘÍ VOZIDEL |
---|---|---|
M1 - Osobní vozidlo | 1 508 | 3 |
N1 - Dodávkové vozidlo | 3 887 | 2 |
N2 - Nákladní vozidlo | 99 | 8 |
N3 - Nákladní vozidlo | 104 | 7 |
O2 - Návěs/Přívěs | 4 | 21 |
O2 - Návěs/Přívěs | 14 | 7 |
T2 - Traktor | 6 | 35 |
CELKEM | 5 622 |
Rozdělení vozového parku dle emisních norem
KATEGORIE VOZIDLA | POČET | % VOZIDEL |
---|---|---|
BEZ NORMY | 36 | 0,64 % |
EURO0 | 3 | 0,05 % |
EURO1 | 3 | 0.05 % |
EURO2 | 2 | 0,04 % |
EURO3 | 10 | 0,18 % |
EURO4 | 193 | 3,43 % |
EURO5 | 182 | 3,24 % |
EURO6 | 5 193 | 92,37 % |
CELKOVÝ SOUČET | 5 622 | 100,00 % |
Rozdělení vozového parku dle pohonných hmot
DRUH PHM | POČET | % VOZIDEL |
---|---|---|
Bez paliva*) | 18 | 0,32 % |
CNG | 55 | 0,98 % |
Elektřina | 16 | 0,28 % |
Nafta | 4 561 | 81,13 % |
Natural 95 | 972 | 17,29 % |
CELKEM | 5 622 | 100,00 % |
* Návěs/přívěs proto bez paliva.
Jak nakládáme s odpady?
V rámci ochrany životního prostředí se Česká pošta snaží o co nejhospodárnější nakládání s odpady. Pro roky 2021–2024 uzavřela Česká pošta Smlouvy o poskytování služeb v odpadovém hospodářství pro všech sedm Regionů. Z důvodu výpovědí ze smluv bylo nutno vypsat novou veřejnou zakázku pro provozovny Severní Čechy, Východní Čechy, Jižní Moravu a Severní Moravu a uzavřít nové Smlouvy o poskytování služeb v odpadovém hospodářství do konce roku 2023. V rámci splnění ohlašovací povinnosti za rok 2023 bylo prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností na úseku životního prostředí podáno 2 361 Hlášení o produkci a nakládání s odpady, čímž byla splněna zákonná povinnost.
| 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Odvoz odpadů | 24 085 705 Kč | 23 388 441 Kč | 24 552 790 Kč |
z toho likvidace odpadu z obalů * | 526 595 Kč | 222 951 Kč | 256 675 Kč |
Ekologická likvidace ** | 453 737 Kč | 567 346 Kč | 289 047 Kč |
|
|
| |
Množství odpadů v tunách z toho: | 7 441 | 6 733 | 6 292 |
Směsný komunální odpad | 3 642 | 3 459 | 3 275 |
Papírové a lepenkové obaly | 1 545 | 1 098 | 1 054 |
Papír a lepenka | 1 328 | 1 257 | 1 178 |
Objemný odpad | 453 | 394 | 404 |
Plastové obaly | 211 | 156 | 198 |
Železo a ocel | 65 | 84 | 53 |
Zaolejovaná voda z odlučovačů oleje ** | 61 | 53 | 0 |
Směsi odpadů z lapáku písku ** | 54 | 93 | 30 |
Kaly z odlučovačů oleje ** | 19 | 27 | 10 |
* z obalů, které ČP uvádí na trh
** Likvidace nebezpečných odpadů
Celkové zvýšení nákladů na odvoz odpadů bylo způsobeno zejména zvýšením zákonného poplatku za uložení Směsného komunálního odpadu na skládku a zvýšením cen u přesoutěžených provozoven. Zvýšení nákladů na likvidaci odpadu z obalů bylo způsobeno zejména zvýšením cen ze strany EKO-KOM, a.s. Snížení nákladů na ekologickou likvidaci bylo způsobeno nižší produkci nebezpečných odpadů.
Sběr papíru, plastů a skartace
Surovina | Množství 2022 (tuny) | Množství 2023 (tuny) |
---|---|---|
Sběr papíru | 1 083,9 | 967,7 |
Sběr plastů | 90,3 | 102,2 |
Řízený a neřízený skart papíru | 1 214 | 1 075,4 |
Recyklace, zpětný odběr
V oblasti zpětného odběru elektrozařízení spolupracujeme zejména s fy. REMA a.s. a STEELMET, s.r.o.
| 2022 | 2023 |
---|---|---|
Zpětný odběr elektrozařízení v roce fy. STEELMET | 70,260 t | 55,380 t |