Zpět

Podávání dat k zásilkám do třetích zemí v elektronické podobě

Od 1. 1. 2021 na základě předpisů Světové poštovní unie je uložena povinnost předávat adresní a celní informace o zásilkách do třetích zemí výlučně v komplexní datové podobě ke stávajícím tiskopisům (CP 72, CN 22, CN 23 a EMS).

V praxi to znamená, že když půjde do třetí země poštovní zásilka se zbožím (jakákoliv obchodovatelná komodita), tak kromě tiskopisu CN22 nebo CN23, který je součástí zásilky, půjdou i veškerá data o této zásilce a jejím obsahu elektronicky datovou zprávou (EDI ITMATT), a to dokonce dříve než samotná zásilka. Bez zaslání dat předem totiž nebude povolen dovoz zásilky do cílové destinace.

Například Spojené státy americké také nyní informují, že zásilky, u kterých bude chybět vygenerovaná datová zpráva z podání, budou automaticky vracet. Pro USA se po 1. 1. 2021 stane zpracování poštovních dat o obsahu zásilky součástí postupů, které bez výjimek požadují celní orgány USA.

Důležité je, aby zákazník vyplnil k dané zásilce správný tiskopis celní prohlášky a ideálně předal úplná a správná adresní data, kontaktní data a data celní prohlášky k podávaným zásilkám v ELEKTRONICKÉ podobě. Tyto údaje v elektronické podobě pak slouží jako podklad k vygenerování datové zprávy.

Proč předávat podací data elektronicky?

  • Chytré aplikace a kontroly - předání podacích dat je snadné:
    • díky aplikacím, které umožní zadávání adresních a celních údajů k zásilkám
    • díky rozšiřování našeptávačů a kontrolních mechanismů, které zvyšují kvalitu předávaných dat.
  • Slevy - zákazníci za předání podacích dat v elektronické podobě získají slevu až 8 Kč za listovní zásilku a až 10 Kč za balíkovou zásilku.
  • Samoobsluha - zákazník si sám pohodlně a rychle vyplní všechna data elektronicky a vše si v klidu zkontroluje.
  • Bezchybnost – předáním správných a úplných dat elektronickou formou odpadá nutnost zásahu do dat ze strany ČP a tím i případná chybovost při přepisu dat z papírových formulářů.
  • Rychlejší podání – díky vygenerovanému kódu z aplikace, který sdělíte na poště při podání zásilky.
  • Zkrácení celkové doby přepravy – data k zásilce již nemusí být doplňována a upravována v průběhu přepravy, nedojde k zastavení zásilky nebo k případnému vrácení zásilky na náklady odesílatele (zpáteční poplatky).
  • Bezproblémové celní řízení a dodání– správné a úplné vyplnění požadovaných údajů k zásilce usnadní a urychlí průběh celního řízení a dodání zásilky v zemi určení.
  • Vše v emailu – potvrzení o podání najdete ve svém emailu, vždy po ruce.
  • Smluvní zákazníci předávají data k podávaným zásilkám rovnou ze svých systémů.

Zákazníci mají několik možností, jak nám předávat podací data elektronicky:

A. Nesmluvní (retailový) zákazníci prostřednictvím:

B. Smluvní zákazníci prostřednictvím:

Přesnost a úplnost poskytnutých údajů k zásilkám výrazně urychlí samotné podání zásilek na podací poště, mezinárodní přepravu, průběh zpracování v celním řízení i následné dodání zásilky v zemi určení.

Potřeba mít kompletní elektronická data k podávaným zásilkám se netýká pouze zahraničních zásilek, ale i vnitrostátních. Proto vyvíjíme a neustále zdokonalujeme aplikace, které zákazníkům umožní předávat podací data moderním a hlavně komfortním způsobem, který jim přináší bezesporu mnoho výhod.