Zpět

Co si počít se zásilkami o dovolené?

Pomalu se blížíme do druhé poloviny prázdnin a na některé dovolená teprve čeká. Co udělat, abychom se po návratu nedočkali nepříjemného překvapení v podobě vykradeného bytu či domu?

Plná poštovní schránka, ze které čouhají letáky, noviny či zásilky, je pro některé nenechavce pozvánkou na nechtěnou návštěvu vašeho domu či bytu. Jak předejít tomu, abyste takové znamení pro zloděje nepřipravili? Možností je hned několik. Nejjednodušší je domluvit se se sousedem či některým příbuzným, že bude schránku pravidelně vybírat a případné zásilky na poště vyzvedávat. Je to jednoduché, stačí na kterékoliv pobočce České pošty požádat o vydání Průkazu příjemce, a to pomocí tiskopisu Žádost o vydání průkazu příjemce. Pošta tento průkaz vystaví na počkání a jeho cena se odvíjí od počtu osob, které jste se rozhodli zmocnit. Cena zmocnění pro jednu osobu činí 61 Kč, za dvě až tři osoby je to například 85 Kč.

Další z možností je služba s názvem Změna místa dodání neboli dosílka. Opět stačí, když se před odjezdem na dovolenou stavíte na pobočce pošty a vyplníte tiskopis s názvem Žádost o změnu místa dodání (dosílka). Zásilky pak pošta dosílá na kteroukoli adresu v České republice, a to po vámi stanovenou dobu. Cena na jeden měsíc je 182 Kč. Službu však nelze využít u zásilek, u kterých odesílatel uvedl poznámku „Nedosílat".

Dosílku je možné využít jen v případě, že se budete nacházet na území České republiky. Pokud však plánujete cestu do zahraničí a nemáte nikoho, kdo by vám zásilky přebíral, můžete požádat na poště o Prodloužení úložní doby na jeden měsíc. Zásilky, které vám přijdou, tak pošta uloží po délku úložní doby na příslušné pobočce. Ovšem za předpokladu, že prodloužení úložní doby nezakázal odesílatel. Jinými slovy, nelze ji poskytnout u zásilek, u kterých odesílatel požádal o doplňkovou službu „Uložit jen 3 dny“ nebo „Uložit jen 10 dní“, případně uvedl poznámku „Neukládat“ nebo „Neprodlužovat odběrní lhůtu“. O prodloužení úložní doby zásilek, které budou po určité období docházet na adresátem stanovenou adresu, můžete požádat na kterékoliv poště nebo elektronicky. 

Další možností je požádat o odnášku zásilek, kdy pošta zásilky nebude doručovat na vaši adresu, ale rovnou je uloží na poště. Pokud budete mít zájem o tuto službu, pak musí být podána písemně na tiskopise Žádost o odnášku zásilek u kterékoli pošty. Zásilky jsou ukládány zpravidla po dobu 15 kalendářních dnů, pokud odesílatel při podání zásilky tuto lhůtu nezkrátil nebo neprodloužil. Služby Prodloužení úložní doby a Odnáška zásilek poskytuje Česká pošta zdarma.

Pokud jsou žádosti uplatněny na adresní poště, pak pošta začne takto postupovat od druhého pracovního dne po předání žádosti. Pokud byla předána prostřednictvím jiné pošty anebo prostřednictvím elektronické podatelny, pak pošta začne vaše přání plnit třetím pracovním dnem po předání žádosti.

Veškeré tiskopisy k popisovaným službám lze získat buď na kterékoliv poště nebo na internetových stránkách České pošty www.ceskaposta.cz.

Mgr. Marta Selicharová 
tisková mluvčí 
Česká pošta, s.p.