Česká pošta uzavřela rok 2013 s kladným hospodářským výsledkem 305 miliónů Kč
V prvním roce plně liberalizovaného trhu ovlivnil ekonomiku podniku především výrazný propad počtu listovních zásilek a také poštovních poukázek. Obchodní politika a zároveň dlouhodobý standard kvality služeb způsobily, že Pošta na plně otevřeném trhu neztratila žádného významného klienta. Někteří zákazníci konkurenci sice testovali, ale v naprosté většině dali České poště nadále přednost. Konkurenční vliv se projevil pouze na mírném poklesu výnosů z roznosu adresného mailu a propagačních materiálů. Na balíkovém trhu Česká pošta dále posílila. Za posledních pět let zaznamenala v tomto segmentu nárůst téměř o deset procent.
Čísla roku 2013:
- Nezdaněný zisk za rok 2013 převýšil finanční plán o 79 mil. na celkových 305 mil Kč.
- Meziroční pokles tržeb o 532 mil. Kč na výsledných 19 526 mil. Kč byl ovlivněn především výrazným poklesem počtu listovních zásilek, které nebývalým tempem mizely z trhu zásluhou masovějšího využívání elektronické komunikace. Meziroční ztráta ve výnosech představovala 662 mil. Kč. Konkurence si z celkového krajíce listovních služeb ukrojila minimum, Poště nadále zůstal tržní podíl přesahující 93 %. Širší užití elektronických forem plateb způsobilo pokles tržeb z poštovních poukázek o více než 100 mil. Kč.
- Pozitivní vliv na výnosy roku 2013 měl naopak nárůst počtu balíkových zásilek, tržby z distribuce tisku a tiskových zásilek a také tržby z nárůstu zásilek mezinárodních.
- Meziroční nárůst tržeb zaznamenal i Odštěpný závod ICT služby, a to i přesto, že řada projektů, původně plánovaných k realizaci, byla zadavateli odložena.
- Celkovou výši hospodářského výsledku částečně ovlivnily také řízené úspory, především v provozních a režijních nákladech.
K 31. 12. 2013 měla Česká pošta 32 391 zaměstnanců. Pozitivní hospodaření v loňském roce také umožnilo vyplatit nad rámec finančního plánu mimořádnou odměnu ve výši 141 mil. Kč pro zaměstnance v provozu. Odměnu podpořily poštovní odborové organizace, zakladatel i dozorčí rada České pošty.
Mgr. Marta Selicharová
Tisková mluvčí, Česká pošta, s.p.
Tel.: 221 132 122
e-mail: selicharova.marta@cpost.cz