Česká pošta uzavřela rok 2011 s hospodářským výsledkem 419 miliónů Kč
Česká pošta dokázala dále zvyšovat svoje provozní výnosy, navzdory trvalému poklesu tržeb z tradičního poštovního provozu, zejména listovních zásilek a poštovních poukázek. V oblasti balíkových služeb posílila, stala se jedničkou na trhu.
Rok 2011 byl pro Českou poštu především obdobím intenzivních příprav na liberalizaci, podnik pokračoval v optimalizaci logistické sítě a pracovních procesů, investice směřovaly zejména do posilování provozních technologií, ICT infrastruktury a mimo jiné také CzechPOINTů, které jsou společně se zabezpečením provozu datových schránek službou Pošty státu - pro komunikaci s občany.
České poště se dařilo zvyšovat výnosy především z přepravy balíků, růst zaznamenaly elektronické služby a služby pro stát.
„Pošta musí hledat další zdroje výnosů, je proto potěšující, že k pozitivnímu hospodářskému výsledku minulého roku významně přispěly zcela nové služby, kam patří zejména distribuce novin, nebo celní deklarantství. Skutečnost, že se Pošta stala lídrem balíkového trhu ukazuje, že podnik dokáže zákazníkům nabídnout kvalitní služby i v oblastech, které jsou léta otevřené plné konkurenci," říká Petr Zatloukal, generální ředitel České pošty.
V roce 2011 dosáhla Pošta hospodářského výsledku 419 mil Kč, v předchozím roce 263 mil Kč. Výši hospodářského výsledku 2011 navíc ovlivnilo vyplacení mimořádné odměny (200 miliónů Kč) všem provozním pracovníkům podniku za dosažení výrazně lepších obchodně-provozních cílů stanovených pro rok 2011.
Česká pošta v číslech
2010 | 2011 | |
---|---|---|
Investice (v mld. Kč) | 1,2 | 1,2 |
Přepočtený průměrný počet zaměstnanců | 34 374 | 33 202 |
Česká pošta v roce 2011
- Česká pošta se stala jedničkou na trhu balíků.
- Od 1. 4. Začala Pošta poskytovat služby celní deklarace
- Podnik se vrátil na trh ranního doručování novin – prvním významným zákazníkem byla společnost Vltava Labe Press, a.s.
- V roce 2011 byla nově zavedena služba Dobíjení mobilních telefonů na přepážkách.
- Česká pošta začala v roce 2011 spolupracovat s Úřadem práce ČR. Od října je na kontaktních místech Czech POINT v rámci pobočkové sítě České pošty poskytována agenda DONEZ (Docházka nezaměstnaných). Ke konci roku 2011 bylo do systému DONEZ zařazeno cca 27 tisíc uchazečů a počet transakcí překračoval 45 tisíc týdně.
- V průběhu roku 2011 představila Česká pošta 4 nové balíkové produkty. Balík Do ruky, Balík Na poštu, Balík Nadrozměr a Balík Expres. Pilotní provoz nového balíkového portfolia proběhl v období srpen - prosinec 2011. Do projektu bylo zapojeno téměř čtyři sta podavatelů. Doručení zásilek začala Pošta avizovat prostřednictvím SMS a e-mailu. Úspěšnost doručení u balíků Do ruky a Na poštu se pohybovala v rozmezí 97 – 98 %.
- Pokračovala obnova vozového parku, a to nákupem 108 vozidel, dalších 350 vozidel pořídila Pošta formou operativního leasingu. Na základě výsledků pilotního projektu testování vozidel na CNG byla vypsána veřejná zakázka na 412 ks vozidel s pohonem na CNG.
- Na konci roku 2011 poskytovalo služby Czech POINT 977 poboček České pošty, a to velmi efektivně: podíl České pošty na celkovém počtu všech pracovišť Czech POINT byl 14,35 %, ale Česká pošta přitom vyřídila přes 51 % veškerých transakcí. Jejich počet dosáhl 2,4 milionu – tj. o 50 % více než v roce 2010.
- Do konce roku 2011 bylo od spuštění ISDS (Informační systém datových schránek) zřízeno 451 tisíc datových schránek. V období 2011 bylo v ISDS doručeno 32 mil. zpráv OVM a 3 mil. zpráv fyzických a právnických osob.
- V pilotním provozu byl zahájen projekt Pošta Partner - v celkem padesáti obcích po celé České republice. V těchto obcích došlo ke změně poštovní obsluhy, kdy byly kamenné pobočky nahrazeny novou provozovnou typu Výdejní místo, nebo Partner, které provozuje smluvní partner České pošty. V polovině roku došlo k vyhodnocení pilotního projektu – jeho pozitivní přínos pro zlepšení kvality poskytovaných poštovních služeb odsouhlasil Svaz měst a obcí i zástupci obcí samotných. Známkovalo se jako ve škole, výsledkem hodnocení byla lepší dvojka (přesný výsledek - 1,82).
Mgr. Marta Selicharová
Tisková mluvčí, ČP, s.p.
e-mail: selicharova.marta@cpost.cz