Zpět

Česká pošta bude kandidovat na prezidentku republiky

S blížícím se koncem mandátu současného prezidenta republiky se objevují různé spekulace a pokusné balónky, kdo by jej mohl v čele státu nahradit. Vzhledem k neúprosnému času, který do přímé volby nejvyššího ústavního činitele zbývá, se ke kandidatuře oficiálně dnešním dnem hlásí Česká pošta.

Představa, že se na poslední chvíli objeví Blanický rytíř a bude zvolen, je nepravděpodobná. Česká pošta ohlašuje svoji kandidaturu v předstihu, aby si každý z jejích klientů (občanů) mohl v klidu rozhodnout, zda ji svým hlasem v lednu 2023 podpoří či nikoli.

Ústavně-právní úvahy o tom, že kandidovat může jen občan České republiky starší 40 let, se dají vyložit různě. Česká pošta bude kandidovat jako osoba. Sice právnická, ale osoba. A poštovnictví je známé již minimálně staletí, s věkem tedy také nebude problém. Česká pošta se nebude spoléhat na podpisy poslanců či senátorů, ač jsou všichni jejími zákazníky, ale plánuje během jednoho dne sesbírat 50 tisíc podpisů občanů, díky kterým pak bude připuštěna ke kandidatuře.

„Nebudeme potřebovat žádné archy ani stánky. Každý, kdo přijde na poštu a nějaký náš formulář podepíše, bude brán jako ten, kdo nás podporuje. Stejně tak přistoupíme ke sběru podpisů při doručování na adresu. Tady hrozí riziko, že jako obvykle nebude nikdo doma. V tom případě za podpis budeme považovat i sdělení kódu pro převzetí zásilky sousedem. Žijeme v roce 2022 a mezi podpisem a kódem nevidíme žádný rozdíl. Kdo ano, je proti České poště,“ říká mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

V České republice je jen málo známějších osob, než je Česká pošta. Účelovou kampaň proto vést nebude, zaměří se ale na dennodenní kontakt s lidmi, kdy jim kromě programu vysvětlí, proč je dobré kupovat losy. Její originální volební heslo bude znít „Česká pošta. Víc než pošta“.

Mezi své hlavní devízy řadí Česká pošta zkušenosti se zahraniční spoluprací s dalšími poštovními operátory, detailní znalost domácího prostředí pět dní v týdnu, na každé adrese v kterékoli části země. Kvůli kontaktu s občany najezdí Česká pošta 50 milionů kilometrů ročně, denně ji klienti mohou navštívit ve 3200 kancelářích a na více než 2000 externích výdejních úřadech. Jako symbol úspěšné známkové tvorby si Česká pošta sama navrhne svoji prezidentskou známku, která bude nalepovací a jejíž nominále bude zastoupeno písmenem B, což odpovídá ceně za dodání vnitrostátního obyčejného psaní do 50 gramů v ekonomickém režimu. K dostání na každé poště.

Česká pošta roznášela od listopadu 1989 všechny volební materiály všech kandidujících osobností a stran, proto si je vědoma svých kvalit a konkurence se nebojí. Často se pohybuje v situacích na hraně, třeba při doručování pohlednic nebo při výběru poštovních schránek. Není sice generál, ale je poštou českou. Její názory jsou pevné jako skála, má za sebou dlouhý kus historie, není nerudná a celkově bude dobrou volbou, až se někteří budou diviš.

Po zvolení prezidentkou republiky Česká pošta zaměstná na Hradě všech svých 25 tisíc zaměstnanců. Pobočku tam ostatně provozuje už od roku 1919.  Od státu již nebude požadovat kompenzace za poskytování univerzální služby. Stejně dosud žádné nedostala.

Dopravu po naší zemi si Česká pošta zajistí svým autoparkem, na vzdálenější destinace, třeba do Dubaje, bude používat zbrusu nové letadlo Air Post One. Zároveň si do své správy bere zpět dopisní poštovní schránky, které od ní loni 1. dubna koupila červená konkurentovna. Česká pošta bude schránky využívat pro komunikaci s občany.

Ať Česká pošta bude nebo z nějakého neznámého důvodu nebude zvolena prezidentkou republiky, přeje dnes, 1. dubna, všem svým obdivovatelům i kritikům, ať se nikdy nenechají nachytat, jsou zdraví a přemýšlí především vlastní hlavou.

 

PODCAST:

1. 4. 2022 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 232kB)