Zpět

Pokud si stát něco objedná, musí za to zaplatit

Při zachování současné pobočkové sítě není možné v budoucích letech udržet kladné hospodaření, pokud by stát neplatil České poště za služby, které si u ní objednává.

Česká pošta se ocitá na pomyslném mezníku. Stejně jako všechny poštovní správy na světě, i ona musí řešit výpadky ze svých výnosů souvisejících s poklesem tradičních poštovních služeb, jako jsou listovní zásilky či poštovní poukázky. Jen v listovních zásilkách představuje tento propad za posledních pět let částku 2,5 miliardy korun. I přes to, že Česká pošta na balíkovém trhu roste a je jeho jedničkou, tyto výpadky není schopna dorovnat. Dalším bodem, který výrazně ovlivňuje hospodaření České pošty, je rozsáhlá pobočková síť čítající více než 3200 pošt, která také vykazuje ztrátu. Tento celkový stav je dlouhodobě neudržitelný. Pokud nedojde ke změně, tak se podnik dostane do ztráty.

To je cesta, kterou rozhodně jít nechceme. Přinesla by totiž zásadní problémy z hlediska poskytování služeb občanům, tak i v dalším rozvoji České pošty,“ říká generální ředitel České pošty Martin Elkán. Česká pošta by tak podle jeho slov minimálně nebyla schopna dostát slibu vlády, že nebude rušit pobočky. Jako každý správný hospodář by se totiž nejdříve musela zbavit částí, které negenerují zisk.

Je nutné zdůraznit, že Česká pošta nechce žádné dotace od státu, protože se o žádné dotace nejedná. To, co požadujeme, je, aby stát uhradil prokazatelné náklady za služby, které si pro občany u České pošty objednává,“ dodává generální ředitel České pošty Martin Elkán.

Co děláme?

  • Pro zjištění skutečných nákladů, které podnik má, jsme od počátku tohoto roku oddělili tzv. podací a dodací část. Pro představu - podací část představuje pobočky pošty a dodací část jsou depa, sběrné přepravní uzly a s tím související logistika a doručování. V této chvíli můžeme jasně doložit, kolik která část tvoří nákladů a kolik generuje výnosů.
  • Dále dokončujeme přeměnu celé logistické sítě. Zrušili jsme menší roztříštěné části a celý systém zjednodušili. Logistiku nám tedy zajišťují depa a přepravní uzly. Od příštího roku chceme navíc zavést změny v doručování právnickým a fyzickým osobám tak, aby se úspěšnost doručení ještě zvýšila.
  • Zvyšujeme kvalitu poskytovaných služeb. Doručujeme 94,31 % obyčejných listovních zásilek v režimu D+1 (do druhého pracovního dne), tedy více než dvě procenta nad parametrem, který nám stanovuje ČTÚ. U balíkových zásilek pro fyzické osoby v režimu D+1 se zvýšila meziroční úspěšnost doručení o pět procent a u právnických osob to bylo o šest procent. Nově jsme zavedli kontrolu zásilek, které mají být doručovány v D+1, kdy telefonicky obvoláváme naše klienty a zjišťujeme, zda k doručení skutečně došlo či nastaly nějaké problémy.
  • Na provozních nákladech jsme v posledních pěti letech realizovali úspory ve výši 2,5 miliardy korun, a to zejména v osobních nákladech, režijních nákladech, marketingu a poradenství. Pokud chceme zachovat rozsah a kvalitu poštovní sítě, pak nemohou být tyto náklady již dále výrazně snižovány.
  • Revidujeme projekt Pošta Partner, výsledkem bude vyšší ekonomická atraktivita pro smluvní partnery.
  • Všechny projekty, které Česká pošta provozuje či připravuje, procházejí důkladnou revizí. Odkláníme se od malých projektů, které nepřináší žádný nebo mizivý zisk a zatěžují naše zaměstnance v terénu – příklad za všechny: končí projekt Tankuj levněji.
  • Připravujeme vše pro to, aby se v příštím roce dalo na České poště platit všemi platebními kartami.
  • Hledáme nové cesty pro Českou poštu v oblasti IT. Pokračujeme v projektech eGovernmentu, který se snažíme rozšířit o další služby – například připravovaný projekt hybridní pošty.
  • Rozšiřujeme služby Zákaznické karty a pilotujeme tzv. Partnerskou zákaznickou kartu.

Co musíme udělat?

  • Pro zachování konkurenceschopnosti České pošty jsou nutné investice do informačních technologií, je nutné připojit malé pošty do rychlejší sítě a tak zlepšit a zrychlit poskytování jejich služeb.
  • Musíme dokončit přestavbu logistické sítě a obměnu vozového parku.
  • Chceme zvýšit platy zaměstnancům s tarifní mzdou. A s tím souvisí i právě probíhající kolektivní vyjednávání.
  • Připravujeme modely fungování v oblasti poskytování finančních služeb po roce 2017, tedy především, zda má mít Česká pošta vlastní banku či spolupracovat s jinou bankou.
  • Optimalizujeme portfolio doplňkového prodeje a plánujeme pokračovat v budování dalších samostatných prodejních kiosků -  PostShopů.
  • Chceme přizpůsobit otevírací doby pošt potřebám zákazníků.

Co potřebujeme?

  • Novelu poštovního zákona, která by upravila podmínky poskytování univerzální služby tak, aby bylo skutečně zajištěno financování nákladů služeb, které od národního poštovního operátora, České pošty, požaduje stát.
  • Vyřešit financování nepovinných poboček, jejichž provozování po nás požaduje stát. Jedná se o 1 100 poboček, které pošta provozuje nad povinnost stanovenou regulátorem, ČTÚ.
  • Zastavení transformace, které by České poště přineslo další možnosti, jak nakládat s vlastním majetkem.

Mgr. Marta Selicharová 
tisková mluvčí
Česká pošta, s.p.