Odpovědnost k životnímu prostředí
V rámci udržitelného podnikání vnímáme jako jednu z priorit i naši odpovědnost vůči životnímu prostředí. Aktivně se snažíme šetřit energie, snižovat naši uhlíkovou stopu či rozvíjet elektromobilitu. V nadcházejících letech se budeme i nadále zaměřovat na snížení množství produkce odpadů a také jeho důslednější třídění.
Jaká je naše uhlíková stopa?
Výpočet emisí skleníkových plynů byl proveden v souladu s protokolem o skleníkových plynech (GHG Protocol), globálně uznávaným standardem, který společně vyvinuly Světový institut zdrojů (World Resources Institute) a Světová podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj (World Business Council for Sustainable Development). GHG Protokol poskytuje komplexní, standardizované rámce pro kvantifikaci a řízení emisí skleníkových plynů v rámci činností soukromého a veřejného sektoru, hodnotových řetězců a úsilí o zmírnění dopadů.
| Celkové emise nezávislé na jakýchkoli transakcích se skleníkovými plyny, jako jsou prodeje, nákupy, převody nebo úschova povolenek | 2024 CELKEM (tCO2e) | 2024 Emisní intenzita (tCO2e/počet zaměstnanců) |
|---|---|---|
| Scope 1 | 20 090 | 1,02 |
| Scope 2* | 58 189 | 2,95 |
| Scope 3 | 73 406 | 3,72 |
| Celkové emise | 152 858 | 7,75 |
* Pro výpočty emisí ve Scope 2 byla použita metoda založená na trhu.
I v roce 2024 byl hlavním zdrojem emisí emise spojené s provozem budov, a to jak vlastněných, tak pronajímaných. Provoz vlastních budov (Scope 1 a 2) reprezentoval zhruba 51 % veškerých emisí s tím, že zhruba 24 % celkových emisí tvořily emise spojené s nákupem elektřiny ve Scope 2. V případě započtení i emisí spojených s provozem budov ze Scope 3 by se tak podíl vyšplhal na 67 % veškerých emisí.
Druhým nejvýraznějším zdrojem emisí je vozový park společnosti. V součtu vlastních a pronajatých vozidel tvořily tyto emise 12 % s tím, že 6 % z celkových emisí náležela pronajatým vozidlům.
V porovnání s předchozím rokem došlo ke snížení emisní intenzity ve všech třech Scopech, což bylo především způsobeno optimalizací využívání nemovitého majetku.
| Celkové emise nezávislé na jakýchkoli transakcích se skleníkovými plyny, jako jsou prodeje, nákupy, převody nebo úschova povolenek | 2021 (tCO2e) | 2022 (tCO2e) | 2023 (tCO2e) | 2024 (tCO2e) |
|---|---|---|---|---|
| Scope 1 | 32 853 | 24 739 | 23 059 | 20 090 |
| Scope 2* | 58 930 | 65 454 | 64 537 | 58 189 |
| Scope 3 | 68 156 | 74 872 | 75 357 | 73 406 |
| Celkové emise | 159 939 | 165 065 | 162 953 | 152 858 |
* Pro výpočty emisí ve Scope 2 byla použita metoda založená na trhu.
Náš energetický management
Česká pošta má od roku 2018 zavedený a certifikovaný „Systém managementu hospodaření s energií“ dle normy ČSN EN ISO 50001:2019. V roce 2024 Podnik prošel certifikovaný Systém managementu hospodaření s energií dle ISO 50001 (dále jen „EnMS“) Recertifikačním auditem (dále jen „RCA“), který provedla společnost CQS. DA proběhl dle normy ČSN EN ISO 50001:2019. Dále v roce 2024 provedl útvar auditu, řízení rizik a kontroly interní audit EnMS dle vnitřních směrnic ČP.
Naše pravidla pro hospodaření s energií:
- hospodařit tak, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám
- sledovat spotřeby energií a zjišťovat příčiny nežádoucí spotřeby
- udržovat svá odběrná zařízení ve stavu, který odpovídá právním předpisům a technickým normám
- odebírat energie pouze na základě uzavřených smluv na skutečné potřeby provozoven
- využíváme a zavádíme nové technologie šetrnější k životnímu prostředí a s menší spotřebou energie
Jakou máme spotřebu?
Spotřeba elektrické energie
| 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|
| 55 966 MWh | 49 900 MWh | 44 309 MWh |
Nákup zelené energie
| 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|
| 6,75% | 6, 75% | 6, 75% |
Spotřeba tepla
| 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|
| 58 268 MWh | 55 020 MWh | 50 280 MWh |
Spotřeba plynu
| 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|
| 65 710 MWh | 59 813 MWh | 52 653 MWh |
Spotřeba vody
| 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|
| 12 571 tis. Kč | 12 270 tis. Kč | 13 795 tis. Kč |
Čím jezdíme?
Česká pošta má ve své flotile celkem 5 606 aut různých typů. V loňském roce najela dohromady 114 565 044 kilometrů. Celkem 95 % našeho vozového parku patří do emisní normy EURO6. Česká pošta se v rámci snižování uhlíkové stopy zaměřuje také na elektromobilitu. V roce 2024 bylo ve flotile 263 elektroaut a 104 interních dobíjecích stanic.
Rozdělení vozového parku podle typů aut
| KATEGORIE VOZIDLA | POČET | % VOZIDEL |
|---|---|---|
| M1 - Osobní vozidlo | 2 055 | 36,66 % |
| N1 - Dodávkové vozidlo | 3 254 | 58,04 % |
| N2 - Nákladní vozidlo | 119 | 2,12 % |
| N3 - Nákladní vozidlo | 152 | 2,71 % |
| O2 - Návěs/Přívěs | 4 | 0,07% |
| O2 - Návěs/Přívěs | 19 | 0,34 % |
| T2 - Traktor | 3 | 0,05 % |
| CELKEM | 5 606 | 100,00% |
Stáří vozového parku
| KATEGORIE VOZIDLA | POČET | Ø STÁŘÍ VOZIDEL |
|---|---|---|
| M1 - Osobní vozidlo | 2055 | 3 |
| N1 - Dodávkové vozidlo | 3254 | 2 |
| N2 - Nákladní vozidlo | 119 | 10 |
| N3 - Nákladní vozidlo | 152 | 9 |
| O2 - Návěs/Přívěs | 4 | 23 |
| O2 - Návěs/Přívěs | 19 | 9 |
| T2 - Traktor | 3 | 35 |
| CELKEM | 5 606 |
Rozdělení vozového parku dle emisních norem
| KATEGORIE VOZIDLA | POČET | % VOZIDEL |
|---|---|---|
| BEZ NORMY | 28 | 0,50 % |
| EURO0 | 3 | 0,05 % |
| EURO1 | 0 | 0.00 % |
| EURO2 | 1 | 0,02 % |
| EURO3 | 6 | 0,11 % |
| EURO4 | 92 | 1,64 % |
| EURO5 | 154 | 2,75 % |
| EURO6 | 5 322 | 94,93 % |
| CELKOVÝ SOUČET | 5 606 | 100,00 % |
Rozdělení vozového parku dle pohonných hmot
| DRUH PHM | POČET | % VOZIDEL |
|---|---|---|
| Bez paliva*) | 23 | 0,41 % |
| CNG | 58 | 1,03 % |
| Elektřina | 263 | 4,69 % |
| Nafta | 3 560 | 63,50 % |
| Natural 95 | 1 702 | 30,36% |
| CELKEM | 5 606 | 100,00 % |
* Návěs/přívěs proto bez paliva.
Jak nakládáme s odpady?
V rámci ochrany životního prostředí se Česká pošta, s.p. snaží o co nejhospodárnější nakládání s odpady. Pro rok 2025 uzavřela Česká pošta Smlouvy o poskytování služeb v odpadovém hospodářství pro všech sedm Regionů. Rovněž byly pro roky 2023–2025 uzavřeny rámcové dohody (26) o poskytnutí služeb na Svoz a likvidaci nebezpečných a ostatních odpadů z vybraných provozoven, kde tento nebezpečný odpad vzniká, a to především dopravních středisek, Centrální tiskárny Praha, DSPU, DEP apod. V rámci splnění ohlašovací povinnosti za rok 2024 v termínu do 28. 2. 2025 bylo prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností na úseku životního prostředí podáno 2 034 Hlášení o produkci a nakládání s odpady, čímž byla splněna zákonná povinnost.
|
| 2023 | 2024 |
|---|---|---|
| Odvoz odpadů | 24 552 790 Kč | 25 382 681 Kč |
| z toho likvidace odpadu z obalů * | 256 675 Kč | 235 960 Kč |
| Ekologická likvidace ** | 289 047 Kč | 429 921 Kč |
|
|
| |
| Množství odpadů v tunách z toho: | 6 292 | 5 572 |
| Směsný komunální odpad | 3 275 | 2 748 |
| Papírové a lepenkové obaly | 1 054 | 879 |
| Papír a lepenka | 1 178 | 1 260 |
| Objemný odpad | 404 | 380 |
| Plastové obaly | 198 | 150 |
| Železo a ocel | 53 | 52 |
| Zaolejovaná voda z odlučovačů oleje ** | 0 | 1 |
| Směsi odpadů z lapáku písku ** | 30 | 3 |
| Kaly z odlučovačů oleje ** | 10 | 7 |
* z obalů, které ČP uvádí na trh
** Likvidace nebezpečných odpadů
Celkové zvýšení nákladů na odvoz odpadů bylo způsobeno zejména zvýšením zákonného poplatku za uložení Směsného komunálního odpadu na skládku a vlivem nově vysoutěžené veřejné zakázky. Zvýšení nákladů na likvidaci nebezpečných odpadů bylo způsobeno zejména likvidaci COVID prostředků s prošlou expirační lhůtou a nákladů spojených s uzavřením provozoven, které produkovaly nebezpečný odpad, zejména dopravních středisek.
Sběr papíru, plastů a skartace
| Surovina | Množství 2023 (tuny) | Množství 2024 (tuny) |
|---|---|---|
| Sběr papíru | 967,7 | 810,96 |
| Sběr plastů | 102,2 | 83,26 |
| Řízený a neřízený skart papíru | 1 075,4 | 1 258,88 |
Recyklace, zpětný odběr
V oblasti zpětného odběru elektrozařízení spolupracujeme zejména s fy. REMA a.s. a STEELMET, s.r.o.
|
| 2023 | 2024 |
|---|---|---|
| Zpětný odběr elektrozařízení v roce fy. STEELMET | 55,380 t | 34,852 t |
