Zpět

Předvánoční provoz na Poště? Bez výrazných vlivů finanční krize

Jako každoročně se i letos Pošta připravuje na extrémní vytížení v době vánočních svátků. Rok od roku se totiž zvyšuje počet listovních i balíkových zásilek, které Pošta před Vánocemi přepraví. Letos se na nárůstu zásilek výrazně podepsala i silná koruna, kdy počet zásilek ze zahraničí stoupl téměř o 100%, a to již řadu měsíců před Vánocemi. Jejich objem kupodivu neklesá ani s posilováním americké měny. Nelze také opomenout sílící trend, kterým je nakupování přes Internet. Vždyť v letošním roce Češi plánují utratit v internetových obchodech kolem 22 miliard korun. To je podle APEKu (Asociace pro elektronický obchod) o 22% více než v loňském roce. Dá se tedy očekávat, že podstatnou část tohoto zboží doručí právě Česká pošta.

V průběhu prosince doručujeme i o sobotách a nedělích

Aby zásilky došly včas , zavádíme v předvánočním provozu mimořádné směny, v sobotu a neděli se bude pracovat stejně jako ve všední dny. Navíc přijímáme brigádníky, kteří posílí stávající počty zaměstnanců. Změny samotné pocítí i veřejnost, protože v předvánočních dnech se změní i otevírací hodiny tak, aby si zákazníci mohli vyzvednout své zásilky bez zbytečných komplikací. Na změny otevírací doby na poštách Vás upozorníme včas.

Podstatná drobnost

V případě, že si objednáváte zboží přes Internet a daná společnost Vám ho zašle prostřednictvím obchodního balíku, cenného, profi či zásilkového balíku České pošty, prosím, zkontrolujte cestu zásilky na webu České pošty v sekci Sledování zásilek (Track & Trace). V předchozích letech jsme se často setkali s tím, že okamžik, kdy zásilková společnost automaticky potvrzuje e-mailem zákazníkovi, že právě jeho balík předala k doručení Poště, se většinou neshoduje s reálným datem, kdy zmíněnou zásilku Pošta fyzicky obdržela. Je to dáno tím, že některým internetovým prodejcům umožňujeme předat Poště soupisy zásilek ještě předtím, než zboží dostaneme na Poštu. Zjednoduší se tak sice administrativa, ale výsledkem může být několikadenní rozdíl mezi údaji z obchodu a z registru České pošty. Zmýlená neplatí, reálné datum převzetí zásilky i její cestu najdete jen na našem webu.

Vánoce trhají každoročně rekordy

Každým rokem přepravíme přibližně dvacet osm milionů kusů balíků . Poštovní vánoce začínají už v polovině října, s postupem času množství zásilek narůstá, těsně před Štědrým dnem jejich počet naroste výrazně.

Zaostřeno na detail

  • Zásilky za zahraničí zpracovávají tři pracoviště – Praha, Cheb a Břeclav. Největší množství balíkových zásilek přichází do Chebu (směřují tam především zásilky z Německa) a do Prahy ( zásilky z USA). Počet listovních zásilek podléhajících celnímu řízení putujících z ciziny k nám stoupl meziročně o neuvěřitelných 66%.
  • Balíkové zásilky ze Spojených států si od dubna letošního roku udržují hranici okolo 13,5 tisíc kusů měsíčně. Třebaže dolar posiluje, v říjnu se hranice posunula na 17,5 tisíc, v listopadu předpokládáme, že pokoří číslo 20 000 a v prosinci se mohou dostat až na 25 000 kusů pouze do Štědrého dne.
  • Zatímco v běžném měsíci pošta doručí až 2 miliony 300 tisíc balíků, v listopadu a prosinci se jejich množství vyšplhá každý měsíc téměř na 3 miliony.
  • Ve vánočním provozu (poslední týden před Štědrým dnem) se počet zásilek jen na jediném poštovním přepravním uzlu pro Prahu a Střední Čechy zvýší až na 2 500 000 kusů zásilek denně. To je o 1 100 000 kusů více, než činí běžný denní provoz.
  • Počet zásilek z poštovních schránek se za poslední týden před Štědrým dnem jen v Praze zvýší asi šestkrát až na 1 800 kg.

Každoročně přepravíme přes miliardu zásilek. (V tomto čísle nejsou obsaženy letákové zásilky.) Třebaže 94,5% listovních zásilek z celkového objemu běžně doručíme podle aktuální statistiky do druhého dne, vánoční čas klade na Poštu mimořádné nároky.

Jak na to, aby zásilka dorazila včas.

Existuje několik spolehlivých rad, jak připravit zásilku, aby dorazila bez komplikací a hlavně ve správnou dobu.

  • Pokud budete posílat balík, je třeba ho řádně zabalit tak, aby byl obsah účinně chráněn proti možnému poškození v důsledku kontaktu s jinými poštovními zásilkami (třením, tlakem a nárazem).
  • Balík pojistit. V případě, že balík není pojištěn, jedná se o takzvanou obyčejnou zásilku, kterou Pošta dodá bez toho, že by příjemce potvrzoval převzetí. Za škodu vzniklou ztrátou, poškozením nebo úbytkem obsahu obyčejné zásilky podle stanovených poštovních podmínek Pošta neodpovídá. Vždy záleží na službě, jakou si zákazník zvolí – adekvátně k obsahu jeho zásilky.
  • Dopisy a pohlednice s přáním vhodit do schránky nejlépe týden před Štědrým dnem.

Stejně jako existují spolehlivé rady, jak připravit zásilku, aby došla včas, existují i spolehlivá doporučení jak dosáhnout toho, aby byla zásilka vyloučena z přepravy. Stane se to v případě když:

  • Pošlete balíky s obsahem, který se Poštou přepravovat nesmí. Takové zásilky se sice objevují jen zřídka, ale přesto na ně čas od času Pošta narazí. Do balíku tedy určitě nepatří:
    • prskavky, dýmovnice a jiná pyrotechnika. (Platí to i v případě, že balík s překvapením putuje do ciziny. Celníci ho po prověření rentgenem okamžitě vyloučí z přepravy.)
    • tlakové lahve, plastové lahve, pistole, ředidla a jiné hořlaviny, spreje, omamné a psychotropní látky, jedovaté a žíravé látky a samozřejmě také zvířata.

Více informací jak bezpečně poslat zásilku naleznete v poštovních podmínkách nebo na našem webu.


Mgr. Dita Václavíková
tisková mluvčí České pošty, s. p.
tel.: 221 132 122
fax: 221 132 124
e-mail: vaclavikova.dita@cpost.cz