Zpět

EXPO 2010: První série poštovních známek s motivem EXPO v historii České republiky

Známka EXPO 2010

Známka EXPO 2010

Generální komisař účasti České republiky na Všeobecné světové výstavě EXPO 2010 Pavel Antonín Stehlík a generální ředitelka České pošty, s. p. Marcela Hrdá dnes ve dvoraně haly Hlavní pošty v Jindřišské ulici v Praze slavnostně představili poštovní známku vydanou v aršíku při příležitosti konání Všeobecné světové výstavy EXPO 2010.

„Motivem příležitostné známky pro EXPO 2010 je český pavilon. Jeho nápaditá fasáda je složena z hokejových puků a před ní leží ohromná elegantní stuha. Pavilon zaujal čínské organizátory Všeobecné světové výstavy natolik, že český pavilon představují na svých vlastních propagačních plakátech," říká generální komisař Pavel Antonín Stehlík, který je současně členem užší správní rady šanghajské výstavy EXPO. „Návštěvníky ovšem nepochybně nadchne i vnitřní expozice s názvem Plody civilizace, která je uchvacujících nápadů plná," uvedl generální komisař účasti České republiky na Všeobecné světové výstavě EXPO 2010 Pavel Antonín Stehlík.

Poštovní aršík EXPO 2010 v nominální hodnotě 35 korun se vydává v nákladu 70 tisíc kusů. Kromě aršíků jsou k dostání i obálky prvního dne s příležitostným razítkem, které připomíná datum a čas dnešní slavnostní inaugurace známky. Autorem výtvarného návrhu je Petr Štěpán ze studia Najbrt, který využil motiv výstavního pavilonu České republiky a unikátní logo české účasti na SV EXPO 2010. „Návrh poštovní známky je poměrně výjimečná disciplína tím, že je tradičně a automaticky považována za výtvarné dílo, na rozdíl od různých firemních tiskovin, se kterými se designér při práci běžně dostane do styku, " říká Petr Štěpán. „Díky tomu, že se jedná o ceninu, má také specifické zadání a výrobní proces. Známka pro EXPO v Šanghaji není tištěná tradiční hlubotiskovou technikou, ale ofsetem," dodal.

Zvláštní emise známek vydávaných u příležitosti Všeobecné světové výstavy EXPO zatím v historii České a Československé pošty vyšly čtyřikrát – ke světovým výstavám EXPO v Bruselu v roce 1958, v Montrealu 1967, v Ósace 1970 a v Seville 1992. „K výjimečné události vydává Česká pošta výjimečnou známku. Česká republika od dob EXPO v Bruselu nepatřila mezi země s největší výstavní plochou, ale vždy se řadila originalitou nápadu k těm lepším. Letošek tradici potvrzuje, jak vidíte podle vyobrazení na známce," říká generální ředitelka České pošty, s. p. Marcela Hrdá.

Pro EXPO 1958 bylo vydáno šest sérií známek s motivy českých výrobků a vynálezů autorů Karla Svolinského a Františka Hudečka. Autorem známek ke SV EXPO 1967 v Montrealu byl Karel Vodák, který se zaměřil na československé historické památky. V roce 1970 vydala Československá pošta k EXPO v Ósace emisi šesti známek. „Mezi nimi vynikla známka s dřevotiskem K. Hokusaie „Pohled na Fudžijamu", graficky zpracovaná K. Vodákem a v mistrovském ryteckém přepisu Josefa Herčíka, která se setkala s mimořádným přijetím japonské veřejnosti a médií a byla ohodnocena mezinárodní porotou jako nejlepší známka Světové výstavy," říká ředitel Poštovního muzea Jan Galuška. Při příležitosti EXPO 1992 v Seville byl vydán motiv obsahující oficiální znak a název výstavy, emblém československé účasti a věž sevillské katedrály – tzv. Giraldy.

Logo EXPO 2010

Všeobecná světová výstava EXPO 2010 v Šanghaji začne 1. května a potrvá půl roku. Dne 17. května se odehraje v prostorách výstaviště Český národní den, který budou následovat další doprovodné programy. Čínští organizátoři počítají s návštěvností 70 milionů lidí.


Kontakt pro více informací:
PR manažer Jiří František Potužník
Tel.: 221 610 280
Mob.: 733 538 661
E-mail: potuznik@czexpo.com