Česká pošta připomíná známkou 80. výročí Letiště Praha

Příležitostnou poštovní známku připomínající 80. výročí Letiště Praha dnes představila Česká pošta na Letišti Václava Havla Praha. Známku v nominální hodnotě 32 Kč vytvořili výtvarník Michal Brix a rytec Jaroslav Tvrdoň. Ke stejné příležitosti je také zájemcům k dispozici příležitostné poštovní razítko na poště Praha 68, tedy pobočce umístěné ve spojovacím traktu mezi Terminálem 1 a Terminálem 2 na Letišti Václava Havla Praha.

80. výročí letiště Praha

Známka nabízí pohled na charakteristickou letištní věž s přistávajícím historickým letadlem. V horním rohu známky se nachází vlajka České republiky. Příležitostná poštovní známka byla vydaná u příležitosti 80. výročí od zahájení provozu letiště. Za osm desítek let se jeho plocha zvětšila desetkrát, letiště odbavilo více než dvě stě milionů cestujících ve více než čtyřech milionech letů.

Známky vytiskla Poštovní tiskárna cenin Praha rotačním ocelotiskem kombinovaným hlubotiskem a vycházejí v nákladu 500 tisíc kusů. K dispozici budou na filatelistických přepážkách a vybraných poštách. Dotisk příležitostných známek není možný. Cena známek je 32 Kč, což odpovídá ceně běžných zásilek do 50 g posílaných v rámci Evropy.

Česká pošta současně vydává také tzv. obálku prvního dne (FDC) s motivem letištního personálu stojícího na ploše letiště. Na pozadí se pak nachází historické letadlo a budova letiště.

Zájemci, kteří navštíví poštu Praha 68, tedy pobočku umístěnou ve spojovacím traktu mezi Terminálem 1 a Terminálem 2 na Letišti Václava Havla Praha, mohou také požádat o orazítkování své zaslané pošty. Příležitostné razítko s motivem letadla vytvořil autor Miloslav Bláha a k dispozici bude od 5. do 6. 4. 2017.

Prvním civilním letištěm v Praze bylo letiště ve Kbelích, nicméně koncem dvacátých let minulého století se ukázalo, že už kapacitně nevyhovuje, a proto tehdejší vláda rozhodla o vybudování ruzyňského letiště. 24. 7. 1933 byly zahájeny stavební práce. Letištní areál zahrnul 108 hektarů, z nichž 35 připadlo na zastavěnou část letiště, tedy provozní objekty, komunikace a ostatní zařízení. Dráhový systém tvořily travnaté vzletové a přistávací dráhy. Terénní úpravy letištní plochy trvaly necelý rok a bez mechanizace bylo přesunuto 570 tis. m3 zeminy a oseto 90 ha ploch. Základní výstavba trvala 44 měsíců a byla dokončena 1. 3. 1937, do provozu bylo letiště uvedeno 5. 4. 1937. Po osmdesáti letech od zahájení výstavby je Letiště Václava Havla Praha moderním vzdušným přístavem a vstupní bránou do České republiky.

Matyáš Vitík
tiskový mluvčí
Česká pošta, s.p.
vitik.matyas@cpost.cz