Jak poslat zásilku do zahraničí?

Zásilky do zahraničí můžete podat na každé poště. Do poštovní schránky můžete vhodit jen obyčejné zásilky (psaní) s nalepenými poštovními známkami.

Prosíme naše klienty o zvýšenou pozornost při vyplňování poštovních celních prohlášení (pdf, 1MB), a integrovaných celních prohlášek ve formulářích pro zásilky EMS, standardní a cenný balík do zahraničí. Je nutné vyplnit podrobný popis zboží a jeho hodnotu. Pro zásilky s hodnotou obsahu vyšší než 300 DTS (pdf, 61kB) (10.183 CZK pro rok 2016) použijte formulář CN 23. V případě nevyplnění celní prohlášky korektně je toto důvodem k nepřijetí zásilky do přepravy.

nahoru

Chcete vyvézt zboží v rámci Evropské unie?

Belgie, Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Itálie, Kypr, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Monako, Německo, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Velká Británie a Severní Irsko.

Do zemí Evropské unie můžete posílat zásilky obsahující zboží obchodní povahy bez předchozího celního projednání s výjimkou celních území (pdf, 301kB)  (Nařízení Rady (EHS) č. 2913/92 Celní kodex, čl. 3) a daňových území (pdf, 88kB)  (Zákon o DPH, §3 územní působnost).

nahoru

Chcete vyvézt zboží do zemí mimo Evropskou unii?

nahoru

Co musíte udělat?

   V praxi to znamená provést dva zásadní kroky:

  1. Nejdříve zboží celně projednáte do režimu vývozu prostřednictvím příslušného Celního úřadu

    Jakým způsobem lze projednat zboží do režimu vývoz?

  • Můžete využít služeb komerčního deklaranta – který vaším jménem elektronicky podá návrh na vývoz zboží, k tomu bude potřebovat seznam vyváženého zboží (počet nákladových kusů tj. počet poštovních zásilek, přesný obsah, zemi určení, jakož i obchodní údaje o vaší společnosti);
  • nebo využijete možnosti projednat zboží sami pomocí odkazu na stránkách Celní správy (dále CS).
  • V případě, že je zboží projednáno v režimu vývozu musíte obdržet Vývozní doprovodný doklad (pdf, 162kB) (dále VDD), který přiložíte k zásilce.
  • U zboží podléhající spotřební dani (pivo, víno, tabákové výrobky, líh, a minerální oleje) se spolu s VDD přikládá k zásilce doklad „Obchodní průvodní doklad pro dopravu vybraných výrobků podléhajících spotřební dani v režimu podmíněného osvobození od daně"

    Co je účelem projednání zboží na vývozu?

  • Tím, že je projednáno zboží do režimu vývozu, znamená, že zboží opustí celní a daňové území EU, ale jeho vlastní výstup musí být potvrzen výstupní autoritou, což je v tomto případě ČP;
  • ČP potvrzuje výstup zboží výhradně elektronickou cestou ve spolupráci s CS tak, že ke každé poštovní zásilce celně projednané na vývozu přiřadí číslo z VDD tzn. MRN (movement reference number). Úspěšné uzavření celního vývozního řízení je závislé na jednoznačném způsobu předání informací (MRN čísla z VDD k podaným zásilkám) přijímajícímu pracovníkovi.
  • V případě, že je řádně potvrzen výstup zboží můžete u tohoto nárokovat odpočet DPH.
  1.    Po celním projednání zboží následuje samotné podání zásilek u ČP  

            Jak podat u ČP celně projednané zásilky na vývozu?

  • Jako zásilky zapsané – Standardní balík, Cenný balík, zásilka EMS, Cenné psaní a Doporučená zásilka (zásilky celně projednané na vývozu nelze podat jako obyčejnou listovní zásilku!)
  • odděleně od ostatních zásilek (celně neprojednaných);
  • ke každé celně projednané zásilce je třeba uvést do poznámky v podacích dokladech číslo MRN, v případě jednoho VDD pro více zásilek je třeba uvést MRN ke každé jednotlivé zásilce s pořadovým číslem (1/3, 2/3 atd.);
  • upozornit přijímajícího pracovníka na zásilky celně projednané na vývozu do zemí mimo EU.

nahoru

Postup ČP po přijetí zásilky do přepravy:

  • Přijímající pracovník ČP zadá informace o zásilce do systému tak, že zapíše k podacímu číslu jednotlivé zásilky číslo MRN z příslušného VDD, respektive z podacích dokladů. 
  • Zásilku viditelně označí poštovní nálepkou „zásilka s celním dokladem". 
  • Zkontroluje přiložení celního dokladu VDD k zásilce, případně vloží VDD do průhledné lepící fólie „kapsy" a připojí k zásilce. 

nahoru

Možné komplikace:

  • V případě nedodržení výše uvedených postupů nedojde ke spárování poštovního podacího čísla a čísla MRN z VDD, nedojde k potvrzení výstupu této zásilky a budete vyzváni CS k prokázání výstupu zboží jiným způsobem - alternativním důkazem (alternativním důkazem o vystoupení zboží mimo EU může být řádně vyplněný podací doklad s uvedeným MRN potvrzený ČP).
  • Zásilka je na výstupní poště zadržena z důvodu namátkové kontroly Celní správou, a proto můžete být vyzváni k součinnosti.
  • V případě výpadku systému nedojde k automatickému ukončení režimu vývoz a můžete být vyzváni CS k součinnosti.

nahoru

Důležitá upozornění:

  • Celním deklarantem při vývozu zboží je odesílatel.
  • Závazné informace o celních předpisech a vývozu zboží podávají zaměstnanci celních orgánů.
  • Česká pošta, s.p., neodpovídá za škody vzniklé vývozem věcí, jejichž je dovoz v zemi určení zakázán.

Česká pošta, s.p., upozorňuje klienty, že nepřijímá k přepravě zásilky s obsahem zboží, které podléhá celnímu dohledu v režimu TRANZIT a je dopravováno na podkladě dokladů T1, T2, karnetu TIR, karnetu ATA, Rýnského manifestu a tiskopisu 302 v rámci Úmluvy ze dne 19. 6. 1951.