Odpovědnost k životnímu prostředí
V rámci udržitelného podnikání vnímáme jako jednu z priorit i naši odpovědnost vůči životnímu prostředí. Aktivně se snažíme šetřit energie, snižovat naši uhlíkovou stopu či rozvíjet elektromobilitu. V nadcházejících letech se budeme i nadále zaměřovat na snížení množství produkce odpadů a také jeho důslednější třídění.
Jaká je naše uhlíková stopa?
Výpočet emisí skleníkových plynů byl proveden v souladu s protokolem o skleníkových plynech (GHG Protocol), globálně uznávaným standardem, který společně vyvinuly Světový institut zdrojů (World Resources Institute) a Světová podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj (World Business Council for Sustainable Development). GHG Protokol poskytuje komplexní, standardizované rámce pro kvantifikaci a řízení emisí skleníkových plynů v rámci činností soukromého a veřejného sektoru, hodnotových řetězců a úsilí o zmírnění dopadů.
Celkové emise nezávislé na jakýchkoli transakcích se skleníkovými plyny, jako jsou prodeje, nákupy, převody nebo úschova povolenek | 2024 CELKEM (tCO2e) | 2024 Emisní intenzita (tCO2e/počet zaměstnanců) |
---|---|---|
Scope 1 | 20 090 | 1,02 |
Scope 2* | 58 189 | 2,95 |
Scope 3 | 73 406 | 3,72 |
Celkové emise | 152 858 | 7,75 |
* Pro výpočty emisí ve Scope 2 byla použita metoda založená na trhu.
I v roce 2024 byl hlavním zdrojem emisí emise spojené s provozem budov, a to jak vlastněných, tak pronajímaných. Provoz vlastních budov (Scope 1 a 2) reprezentoval zhruba 51 % veškerých emisí s tím, že zhruba 24 % celkových emisí tvořily emise spojené s nákupem elektřiny ve Scope 2. V případě započtení i emisí spojených s provozem budov ze Scope 3 by se tak podíl vyšplhal na 67 % veškerých emisí.
Druhým nejvýraznějším zdrojem emisí je vozový park společnosti. V součtu vlastních a pronajatých vozidel tvořily tyto emise 12 % s tím, že 6 % z celkových emisí náležela pronajatým vozidlům.
V porovnání s předchozím rokem došlo ke snížení emisní intenzity ve všech třech Scopech, což bylo především způsobeno optimalizací využívání nemovitého majetku.
Celkové emise nezávislé na jakýchkoli transakcích se skleníkovými plyny, jako jsou prodeje, nákupy, převody nebo úschova povolenek | 2021 (tCO2e) | 2022 (tCO2e) | 2023 (tCO2e) | 2024 (tCO2e) |
---|---|---|---|---|
Scope 1 | 32 853 | 24 739 | 23 059 | 20 090 |
Scope 2* | 58 930 | 65 454 | 64 537 | 58 189 |
Scope 3 | 68 156 | 74 872 | 75 357 | 73 406 |
Celkové emise | 159 939 | 165 065 | 162 953 | 152 858 |
* Pro výpočty emisí ve Scope 2 byla použita metoda založená na trhu.
Náš energetický management
Česká pošta má od roku 2018 zavedený a certifikovaný „Systém managementu hospodaření s energií“ dle normy ČSN EN ISO 50001:2019. V roce 2024 Podnik prošel certifikovaný Systém managementu hospodaření s energií dle ISO 50001 (dále jen „EnMS“) Recertifikačním auditem (dále jen „RCA“), který provedla společnost CQS. DA proběhl dle normy ČSN EN ISO 50001:2019. Dále v roce 2024 provedl útvar auditu, řízení rizik a kontroly interní audit EnMS dle vnitřních směrnic ČP.
Naše pravidla pro hospodaření s energií:
- hospodařit tak, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám
- sledovat spotřeby energií a zjišťovat příčiny nežádoucí spotřeby
- udržovat svá odběrná zařízení ve stavu, který odpovídá právním předpisům a technickým normám
- odebírat energie pouze na základě uzavřených smluv na skutečné potřeby provozoven
- využíváme a zavádíme nové technologie šetrnější k životnímu prostředí a s menší spotřebou energie
Jakou máme spotřebu?
Spotřeba elektrické energie
2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|
55 966 MWh | 49 900 MWh | 44 309 MWh |
Nákup zelené energie
2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|
6,75% | 6, 75% | 6, 75% |
Spotřeba tepla
2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|
58 268 MWh | 55 020 MWh | 50 280 MWh |
Spotřeba plynu
2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|
65 710 MWh | 59 813 MWh | 52 653 MWh |
Spotřeba vody
2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|
12 571 tis. Kč | 12 270 tis. Kč | 13 795 tis. Kč |
Čím jezdíme?
Česká pošta má ve své flotile celkem 5 606 aut různých typů. V loňském roce najela dohromady 114 565 044 kilometrů. Celkem 95 % našeho vozového parku patří do emisní normy EURO6. Česká pošta se v rámci snižování uhlíkové stopy zaměřuje také na elektromobilitu. V roce 2024 bylo ve flotile 263 elektroaut a 104 interních dobíjecích stanic.
Rozdělení vozového parku podle typů aut
KATEGORIE VOZIDLA | POČET | % VOZIDEL |
---|---|---|
M1 - Osobní vozidlo | 2 055 | 36,66 % |
N1 - Dodávkové vozidlo | 3 254 | 58,04 % |
N2 - Nákladní vozidlo | 119 | 2,12 % |
N3 - Nákladní vozidlo | 152 | 2,71 % |
O2 - Návěs/Přívěs | 4 | 0,07% |
O2 - Návěs/Přívěs | 19 | 0,34 % |
T2 - Traktor | 3 | 0,05 % |
CELKEM | 5 606 | 100,00% |
Stáří vozového parku
KATEGORIE VOZIDLA | POČET | Ø STÁŘÍ VOZIDEL |
---|---|---|
M1 - Osobní vozidlo | 2055 | 3 |
N1 - Dodávkové vozidlo | 3254 | 2 |
N2 - Nákladní vozidlo | 119 | 10 |
N3 - Nákladní vozidlo | 152 | 9 |
O2 - Návěs/Přívěs | 4 | 23 |
O2 - Návěs/Přívěs | 19 | 9 |
T2 - Traktor | 3 | 35 |
CELKEM | 5 606 |
Rozdělení vozového parku dle emisních norem
KATEGORIE VOZIDLA | POČET | % VOZIDEL |
---|---|---|
BEZ NORMY | 28 | 0,50 % |
EURO0 | 3 | 0,05 % |
EURO1 | 0 | 0.00 % |
EURO2 | 1 | 0,02 % |
EURO3 | 6 | 0,11 % |
EURO4 | 92 | 1,64 % |
EURO5 | 154 | 2,75 % |
EURO6 | 5 322 | 94,93 % |
CELKOVÝ SOUČET | 5 606 | 100,00 % |
Rozdělení vozového parku dle pohonných hmot
DRUH PHM | POČET | % VOZIDEL |
---|---|---|
Bez paliva*) | 23 | 0,41 % |
CNG | 58 | 1,03 % |
Elektřina | 263 | 4,69 % |
Nafta | 3 560 | 63,50 % |
Natural 95 | 1 702 | 30,36% |
CELKEM | 5 606 | 100,00 % |
* Návěs/přívěs proto bez paliva.
Jak nakládáme s odpady?
V rámci ochrany životního prostředí se Česká pošta, s.p. snaží o co nejhospodárnější nakládání s odpady. Pro rok 2025 uzavřela Česká pošta Smlouvy o poskytování služeb v odpadovém hospodářství pro všech sedm Regionů. Rovněž byly pro roky 2023–2025 uzavřeny rámcové dohody (26) o poskytnutí služeb na Svoz a likvidaci nebezpečných a ostatních odpadů z vybraných provozoven, kde tento nebezpečný odpad vzniká, a to především dopravních středisek, Centrální tiskárny Praha, DSPU, DEP apod. V rámci splnění ohlašovací povinnosti za rok 2024 v termínu do 28. 2. 2025 bylo prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností na úseku životního prostředí podáno 2 034 Hlášení o produkci a nakládání s odpady, čímž byla splněna zákonná povinnost.
| 2023 | 2024 |
---|---|---|
Odvoz odpadů | 24 552 790 Kč | 25 382 681 Kč |
z toho likvidace odpadu z obalů * | 256 675 Kč | 235 960 Kč |
Ekologická likvidace ** | 289 047 Kč | 429 921 Kč |
|
| |
Množství odpadů v tunách z toho: | 6 292 | 5 572 |
Směsný komunální odpad | 3 275 | 2 748 |
Papírové a lepenkové obaly | 1 054 | 879 |
Papír a lepenka | 1 178 | 1 260 |
Objemný odpad | 404 | 380 |
Plastové obaly | 198 | 150 |
Železo a ocel | 53 | 52 |
Zaolejovaná voda z odlučovačů oleje ** | 0 | 1 |
Směsi odpadů z lapáku písku ** | 30 | 3 |
Kaly z odlučovačů oleje ** | 10 | 7 |
* z obalů, které ČP uvádí na trh
** Likvidace nebezpečných odpadů
Celkové zvýšení nákladů na odvoz odpadů bylo způsobeno zejména zvýšením zákonného poplatku za uložení Směsného komunálního odpadu na skládku a vlivem nově vysoutěžené veřejné zakázky. Zvýšení nákladů na likvidaci nebezpečných odpadů bylo způsobeno zejména likvidaci COVID prostředků s prošlou expirační lhůtou a nákladů spojených s uzavřením provozoven, které produkovaly nebezpečný odpad, zejména dopravních středisek.
Sběr papíru, plastů a skartace
Surovina | Množství 2023 (tuny) | Množství 2024 (tuny) |
---|---|---|
Sběr papíru | 967,7 | 810,96 |
Sběr plastů | 102,2 | 83,26 |
Řízený a neřízený skart papíru | 1 075,4 | 1 258,88 |
Recyklace, zpětný odběr
V oblasti zpětného odběru elektrozařízení spolupracujeme zejména s fy. REMA a.s. a STEELMET, s.r.o.
| 2023 | 2024 |
---|---|---|
Zpětný odběr elektrozařízení v roce fy. STEELMET | 55,380 t | 34,852 t |