Content is not available in english
Česká pošta od dnešního dne začíná stahovat cigarety z doplňkového prodeje. Již od poloviny příštího týdne tak naši klienti nebudou mít možnost si cigarety na poštách zakoupit. Cílem prodeje bylo zajistit další zdroj příjmů, které České poště z prodeje doplňkového zboží plynou. Rozhodně nebylo úmyslem poškodit zdraví občanů České republiky, jak je veřejností předkládáno. Česká pošta si je vědoma své sociální role a z toho plynoucích důsledků.
Česká pošta je státní podnik, který není příjemcem žádných dotací ze státního rozpočtu a na svůj provoz si musí vydělat. „Jen mzdové náklady, které tvoří 70 % z celkových nákladů společnosti, převyšují měsíčně jednu miliardu korun plus další bonusy, které jsou poskytovány v souladu s platnou kolektivní smlouvou,“ říká generální ředitel České pošty Petr Zatloukal a dodává, že jako největší zaměstnavatel v zemi má Česká pošta i velkou sociální odpovědnost, z které plyne snaha zabránit masivnímu propouštění. Je proto nutné zaměstnancům zajistit práci. Obchodní činnost tvoří jeden z příjmů. Jen v loňském roce tvořil doplňkový prodej cca 400 milionů korun tržeb, což představovalo čistý zisk 120 milionů Kč. Tržby ze zboží kryjí tak náklady například i na rozsáhlou pobočkovou síť, kterou Česká pošta disponuje.
Česká pošta intenzivně pracuje na strategii prodeje zboží na poštách. Zúžené portfolio bude především zaměřeno na prodej časopisů, novin, papírenského zboží typu obálky, kartonové obaly, známky a zboží telekomunikačních operátorů. V plánu je budování dalších PostShopů, které jsou pro klienty České pošty při nákupu zboží komfortnější. A lidé v nich naleznou i komplexnější nabídku zboží.
Cigarety jsme prodávali na poštách od loňského roku. Do pilotního prodeje bylo zařazeno 40 pošt. Prodej se osvědčil a nezaznamenali jsme žádné negativní reakce veřejnosti. Proto jsme se také rozhodli pilotní prodej od letošního roku rozšířit na 600 pošt. Tedy ne do celé poštovní sítě, která zahrnuje více než 3 100 poboček. Česká pošta také vydala pokyn, podle kterého nebyly cigarety zařazeny do prodeje veřejnosti prostřednictvím naší doručovací sítě.
Vzhledem k tomu, že se Česká pošta pohybuje v plně konkurenčním prostředí, je pro ni nezbytné k prodeji přistupovat aktivně. Při uplatňování požadavků obchodního charakteru vůči našim zaměstnancům, kteří mají tento druh činnosti v popisu práce, vycházíme z tzv. pozitivní motivace – tedy formy poskytování odměny za výkon. Zaměstnancům ve styku se zákazníkem, tj. přepážkovým pracovníkům a poštovním doručovatelům, jsou stanoveny ukazatele, které jsou měsíčně vyhodnocovány a za jejichž splnění obdrží nad rámec základní mzdy tzv. výkonovou mzdu. Celý systém odměňování je uplatňován v dohodě s odborovými partnery, kteří působí v České poště a je vydán formou vnitřního předpisu – směrnice.
Mgr. Marta Selicharová
tisková mluvčí
Česká pošta, s.p.