Zpět

Poštovní DINO může zabránit exekuci u tisíců černých pasažérů pražského Dopravního podniku

Dluhové inkaso obyvatelstva (DINO), služba, kterou Česká pošta nabízí od roku 2012, získalo další významnou zakázku.

Od dnešního dne postupně osloví více než 100 000 dlužníků, kteří převážně v letech 2012-13 nezaplatili jízdné pražskému Dopravnímu podniku a dnes mnohým z nich reálně hrozí exekuce.

Extrému, kterým exekuce majetku v každém případě je, lze předejít. Pokud nemá dlužník peníze nazbyt a DINO využije, může se na příslušné poštovní přepážce domluvit na splátkovém kalendáři. Služba, kterou Česká pošta úspěšně provozuje dva roky, tak napomáhá na poslední chvíli nejen těm, kteří se zaplacením dluhu dlouho otáleli, ale především všem, kteří na dluh dávno zapomněli.

Finanční závazky z let 2012-13 více než 100 000 lidí odkoupila od pražského Dopravního podniku inkasní společnost Fidentia. Právě s ní se podařilo České poště dojednat pro všechny dlužníky výjimečnou úlevu. Pokud dlužník dluh uzná a rozhodne se ho zaplatit – dostane mimořádnou slevu ve výši 500 Kč, zároveň nemusí zaplatit úroky za celou dobu existence dluhu. Přesto se v celkovém objemu nejedná o obchod zanedbatelných rozměrů. Oslovení dlužníků proběhne v několika fázích, první začíná ve čtvrtek 21. srpna, kdy Pošta dopisem osloví 10 931 dlužníků. Protože někteří z nich nezaplatili pokutu vícekrát, celková částka k inkasu představuje před zmíněnou slevou více než 65 miliónů Kč. Podobné to bude i v dalších fázích, které proběhnou do poloviny září a Česká pošta při nich osloví dalších cca 90 000 dlužníků.

Po letošním 1. červenci, kdy už si advokáti nemůžou za řešení dluhů účtovat vyšší ceny, nabývá DINO na významu pro všechny společnosti, které mají velké množství malých dlužníků. Dneska je jednoznačně nejefektivnějším nástrojem pro řešení drobných pohledávek.  Největším přínosem ale zůstává pro dlužníky samotné. Často se totiž ukazuje, že o svém  dluhu vůbec neví.       

Martin Elkán, generální ředitel České pošty

U většiny pohledávek přistoupila Fidentia k jejich  soudnímu vymáhání. Hrozilo totiž, že dojde k jejich promlčení. Pokud dlužníci přistoupí na nabídku služby DINO, vyhnou se téměř jisté exekuci, protože věřitel soudní řízení zastaví.

DINO je jistota

Když dostane dlužník od Pošty dopis, kde je o dluhu informován, může si na nejbližší poštovní pobočce všechna fakta ověřit. Je pak na něm, zda se rozhodne dlužnou částku jednorázově uhradit, anebo mu ji pošta nabídne rozložit ve splátkovém kalendáři.

Od roku 2012 už DINO řešilo stovky tisíc pohledávek. Mimořádně úspěšné bylo například při zakázce pro Český rozhlas na podzim loňského roku, kdy z 12 tisíc oslovených domácností, které dlužily za zákonnou platbu rozhlasového poplatku, svůj dluh uhradila polovina z nich, což motivovalo Český rozhlas k využití služby i v roce 2014, kdy DINO pokračuje v inkasu nových případů.  

Mgr. Marta Selicharová  
tisková mluvčí  
Česká pošta, s.p.